Målgruppper og opinionsledere

Målgrupper og kundegrupper

Enhver bedrift har en spesiell gruppe med mennesker, som de når ut til. For STRØM består denne gruppen primært av kvalitetsbevisste kunder og kokker eller andre restaurantrelaterte mennesker. Det vanskelige er ikke å nå ut til noen, men å målrettet nå ut til de riktige menneskene, og markedsføre seg etter deres behov og preferanser.

Men hva er en kvalitetsbevisst kunde? Jeg mener det er mennesker med en ganske god økonomi, som kan ta seg råd til å velge kvalitet fremfor kvantitet. Jeg ser for meg at de ikke har noen store innvendinger imot å betale likk ekstra for noe som smaker bedre, og kanskje ser bedre ut. For jeg tror de kvalitetsbevisste også er design og merkebevisste. Det er tryggere å velge noe du vet hva er, og som man kanskje har hørt andre bruke og som de er fornøyde med og kan anbefale videre.

STRØM har et moderne og stilrent design på sine torskepakninger, og det er lite som kan føre til misforståelse om dette er et kvalitetsprodukt eller et lavprisprodukt. STRØM skiller seg fra andre fiskeprodukter, ikke bare i design, men også i bruksområde, da STRØM også egner seg til alt fra steking, koking, grilling og til ovnsbaking og sashimi. Sistnevnte mangler de dokumentasjon for å markedsføre seg som, men det betyr ikke at det ikke er mulig.

På bakgrunn av dette vil jeg si at STRØM sin målgruppe er kvalitetsbevisste menn og kvinner i alderen 24-44, med en relativt god økonomi, som både er design- og merkebevisste.

I henhold til ”The Social Techngraphics ladder”, en trinnvis måte å gruppere mennesker basert på hvordan de deltar i ulike sosiale medier. ”The Social Technographics profile” er gjeldende i alle land i verden, men må tilpasses deres demografiske situasjon, og jeg vil derfor anta at nordmenn havner inn under samme kategori som svenskene. Aldersmessig vil da målgruppen til STRØM stort sett være tilskuere og følgere, men også en del kommunikatorer.

Tilskuere er de som konsumerer og leser det andre har produsert og bli påvirket av dette, i lik linje med at du leser min blogg nå. Følgere er menneskene som oppretter profiler i ulike nettsamfunn, men som ikke er like flinke til å oppdatere, og produsere innhold som kritikere, kommunikatører og kreatører. Kommunikatørene deltar i dialoger og produserer innhold ukentlig på steder som for eksempel Twitter og Facebook.

Hva kan motivere målgruppen til å delta i sosiale medier?

Det er flere ting som kan motivere til deltakelse, et eksempel er at man vil prøve det andre har sagt eller skrevet for man er nysgjerrig. Kvalitetsbevisste mennesker er ofte opptatt av å ikke være noe dårligere enn andre, og hvis venner eller forbilder deltar, så hvorfor ikke de også?
Et annet eksempel er at man har en forestilling om at det på en eller annen måte kan være nyttig å delta, for eksempel når MatPrat har reklamer på TV med diverse oppskrifter, og man går på internett for å se om de har noen flere oppskrifter som kan være interessante.

I hvilke sosiale medier bruker målgruppen mest tid?

Ettersom jeg har klassifisert målgruppen til å bestå av for det meste tilskuere og følgere, tror jeg de bruker mest tid på Facebook, og å lese tidsskifter/blogger. Her kan de opprette en profil, men trenger ikke å bidra med så mye for å følge med på hva andre driver med. I tillegg er det enkelt å bli påvirket, da det ofte fremstilles veldig personlig.

I følge SocialBakers har Facebook over 2,5 millioner registrerte norske profiler, hvor omtrent 42% av disse er brukere mellom 24 og 44 år, hvor kjønnsfordelingen er ca. 50/50. Foreløpig tilsvarer dette omkring 1 millioner profiler i målgruppens alder, men de rapporterer også om en stor vekst i antall profiler i denne aldersgruppen.

Hvem er opinionsledere?

For STRØM vil jeg anta at opinionsledere relevant for målgruppen er kjente personer, både i form av kjendiskokker og bloggere. Det finnes flere innflytelsesrike matbloggere og kokker, som tipser om alt fra ukesmenyer til gode råvarer. I tillegg finnes det ulike matnettverk og oppskriftssider som jevnlig gir oppdateres med anbefalinger, oppskrifter og tips.

En annen type opinionsleder, vil kunne være personer med gode stillinger innenfor CodFarmers, som for eksempel kan skrive om sin hverdag i bedriften.

Eksempler på allerede eksisterende opinionsleder kan være: trinesmatblogg.no (som allerede har skrevet et innlegg med STRØM), matpaabordet.com, MatPrat på Facebook, Wenche Andersen fra God Morgen Norge og eventuelt godfisk.no.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s