67° nord

67° nord finnes en av Norges beste delikatesser. En høykvalitets torsk fra Saltstraumen i Nordland. Denne torsken heter STRØM, og er den nye merkevaren til COD farmers. Den lever fritt i optimale omgivelser med perfekt temperatur- og vannforhold.
COD farmers har en integrert verdikjede, hvor de selv driver alt fra klekkeriet, oppdrettet og til produsering, pakking, salg og markedsføring. Dette gjør at torsken både er bærekraftig og kortreist.
STRØM-torsk har aldri vært frosset, og fra fisken tas opp av vannet og til fisken er pakket, tar kun 4 timer, så du er helt sikker på at fisken er fersk når du får den hjem på kjøkkenet.

Produktet ble lansert 8 November 2010 og distribueres av NorgesGruppen, noe som vil si at produktet finnes i de fleste Centra, Ultra og Meny-butikker. Disse butikkene er høykvalitetsbutikker, som tilbyr fersk og god mat til sine kvalitetsbevisste kunder. Disse kundene er også STRØM-torsk sin viktigste målgruppe. STRØM-torsk hadde den beste lanseringen hos NorgesGruppen i hele 2010.

Visjonen til STRØM er å være et bærekraftig valg, med godkvalitet hos forbruker og hos dagligvarer og restauranter.  I tillegg vil de være den ledende aktøren innen torskeoppdrett. De kommuniserer holdninger om at deres produkt er sunt, unikt og for de kvalitetsbevisste. I tillegg opererer de med fire bærebjelker: environment, health, convenience, indulgence. STRØM er opptatt av at fisken har et godt liv, derfor får hver fiskestim tildelt en egen ”fiskemann” som har ansvar for nettopp dette.

Fordi STRØM er de eneste i Norge som kommuniserer dette budskapet, mener jeg at de har få eller ingen konkurrenter. Verken Findus eller Toro tilbyr sine forbrukere fersk fisk i ypperste kvalitet og kan derfor ikke regnes som konkurrenter. SALMA derimot tilbyr et tilsvarende produkt som STRØM, men kan man egentlig sammenlikne laks med torsk?

Ettersom STRØM torsk er den eneste aktøren innenfor sitt felt, mener jeg at de har et stort potensiale og har muligheten til å få et godt og stort merke. De har et godt konsept, med et image som kommunsierer modernitet, sunnhet og kvalitet og de burde kunne nå langt. Deres utfordring i markedet er å få forbrukerne til å legge merke til produktet deres, og få et sterkere merkenavn.

Ettersom STRØM er et relativt nyetablert produkt befinner det seg helt i startfasen i produktets livssyklus (PLS). Dette betyr at produktet først og fremst må gjøre seg selv kjent hos forbrukerne, ved å danne seg et sterkere merkenavn og differensiere seg fra allerede eksisterende produkter.

STRØM har et mål om å bli de ledende innen torskeoppdrett og opererer etter mottoet ”STRØM – det nye navnet på fersk fisk”. De ønsker at STRØM skal bli et merkenavn for fersk fisk, og at dette etter hvert skal bli en betegnelse. Et eksempel er å bytte ut oppskriften ”torsk bakt i folie”, til ”STRØM bakt i folie”. De har i denne sammenheng gitt ut et knippe med oppskrifter i samarbeid med Michelin-stjerne-kokken Terje Ness, som er publisert på nettsiden deres.

I dag kommuniserer bedriften i tradisjonelle kanaler, og det har foreløpig ikke vært noen stor satsning på verken markedsføringstiltak eller tiltak i sosiale medier.
Per dags dato har STRØM-torsk lyktes bedre på HoReCa markedet, men ønsker nå å ta en større del i forbrukermarkedet.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s